Yoga_Online

БИТОВИЗЪМ И ДУХОВНОСТ





Битовите въпроси и проблеми са винаги много по-популярни, търсени и разбирани от по-голямата част от хората, в сравнение с търсенето на разбиране по духовни въпроси.

Това е нормално и в него няма нищо лошо – нашият непосредствен бит е основата, без която не можем да направим нищо, нито в света, нито в областта на Духа. Ако битът ни не върви, тръгваме да търсим начини той да провърви, за да можем да съществуваме в непосредствената си реалност.

 

Какво значи „битови въпроси“? Всички неща, свързани с нашето физическо оцеляване и развитие, с нашето социално оцеляване и осъществяване и с нашето умствено преживяване и развитие. Затова например търсим начини да разберем всичко за храненето и кое хранене би било подходящо за поддържане на нашето добро здраве. Търсим съвети и насоки как да се държим в обществото, как да реализираме и поддържаме връзки – интимни, колегиални, родителски и пр. – ако не ни върви в социалната област, в областта на отношенията между хората и нашата позиция в обществото като цяло. Търсим начини и предписания как да развиваме ума си, за да стане той по-ефективен и да ни помага да учим по-лесно, както и да знае накъде и в какво да насочва своите волеви усилия. Всичко това са въпроси от битовата област. Разбира се, думата „битовизъм“ носи най-вече отрицателен смисъл, т.е.: „нещо, което е неизбежно в нашата реалност, но което, като се занимаваме с него, ни носи единствено и само преуспяване в непосредствения ни бит, а не в областта на духовното, т.е. на Душата и Духа.“

 

В съвременната литература за самопомощ и себеразвитие голям процент от разглежданите въпроси са от областта на бита. Мога да кажа дори, че доста от въпросите са си чисти битовизми. И тук може да се наблюдава един свръхинтересен феномен:

 

БИТОВИЗМИТЕ БИВАТ ПОКРИТИ С МАСКАТА НА ДУХОВНОТО.

 

Когато битовизъм се покрие с маската на духовното, той става изключително конвертируем – т.е. търсен от много хора, продаваем, популярен.

 

В това, разбира се, също няма нищо лошо. Така правилата за успешно развитие в бита стигат до много хора, и наистина им помагат в тяхната непосредствена реализация и развитие в битовите сфери.

 

Но има хора, които, поглъщайки огромни количества битовизми, покрити с маската на духовното, объркват понятията, посоките и областите – и мислят, че погълнатата от тях литература е САМО ЗА ДУХА, САМО ЗА ДУХОВНОТО. Виждайки, че в духовното нямат никакво развитие, те се отчайват и разочароват, започвайки да вярват, че всичките, погълнати от тях, писания, са откровени лъжи и неистини… А всъщност те просто не са разпознали битовизма под маската на духовното. Гледали са само маската, и не са успели да видят под нея, образно казано.

 

Истински духовните писания, съвети и послания са трудни за  смилане, и всъщност не са никак популярни, нито конвертируеми, нито лесно продаваеми. Първо, защото биват трудно разбирани (ежедневният човешки ум е основно битовистичен, а не духовен, и той се припознава лесно основно в битови писания, а не в духовни); и второ, защото голям процент от хората са потопени основно в бита си, и духовното няма допирни точки с този непосредствен бит.

 

Тук също може да се наблюдава един интересен феномен:

 

Ако духовното бъде представено под маската на битовото – то тук, за разлика от обратния случай, духовното НЕ СТАВА КОНВЕРТИРУЕМО. Не става лесно смилаемо, разбирано, не може да се продава лесно, и т.н. Защото, под каквато и маска да бъде скрито то, неговата основа е духовна, тя е определяща и хората разбират това, но то не резонира с техния битов мироглед.

 

Т.е. духовното не може да бъде разбрано с битовия ум – дори да е маскирано с убедителна маска от битовизъм.

 

Всичко това го пиша, за да обясня едно друго явление, което го наблюдавам от доста време в Интернет. А именно: че голям брой хора не правят разлика между Хорхе Луис Борхес и Хорхе Букай. Често мислят Борхес за Букай… В това също няма нищо странно – Букай е съвременен бестселърен автор, чиито творби са, според личната ми преценка, подчертавам ЛИЧНА, без претенции за обобщение или меродавност, БИТОВИЗМИ С МАСКА НА ДУХОВНОСТ.

 

Борхес е полиглот и енциклопедист, гениален писател и мъдрец, който не е съвременен бест-селърен автор, и чиито творби, които са висша литература, са ОСНОВНО ДУХОВНИ.

 

Букай действа в сферата на бита.

 

Борхес действа в сферата на Духа.

 

Всеки може да се направи извод защо Букай е много по-популярен и търсен от Борхес в наше време. Както и защо Борхес бива объркван с Букай…

 

 

Автор: Соня Петрова – Аеиа

 

публикувано на: 28 ноември 2015г.

...